Skoleprosjekt Mygglia, Roverud 20.04.2018

Den siste dagen i fugleprosjektet med valgfagselevene på Roverud barne- og ungdomsskole var opprinnelig planlagt 23. mars, men ble utsatt til 20. april på grunn av streng kulde og store snømengder. Etter en høstdag tidlig i november, og en vinterdag i februar, skulle dette være den store vårdagen, og med det traff vi bra. Det var god vårstemning på morgenen med mengder av syngende småfugler i buskene.

Denne ringmerkingsøkten tok vi ved foringsplassen hos mine foreldre på Roverud, hvor jeg satte opp det vanlige nettoppsettet med 9+9 meter i vinkel. Det var ikke mye fugl på foringsplassen, men vi var enige om at håndtering av 16 fugler var akkurat en passe mengde for de to korte timene vi hadde før lunsj. Elevene fikk stifte bekjentskap med flere arter som vi ikke ringmerket på våre tidligere økter på Kolemoen. To livlige flaggspetter var kanskje de som gjorde mest inntrykk. Ellers studerte vi forskjellen på hanner og hunner hos grønnsisik, i tillegg til at det ble en del repetisjon på arts- og aldersbestemmelse.

Etter en god utendørs pizzalunsj, dro vi tilbake til skolen. Her snakket jeg om og viste bilder av Hedmarks ugler, før vi avsluttet det hele med en uformell (men viktig!) prøve. Det var gledelig å se at elevene hadde fått med seg de mange viktige grunnene til at vi ringmerker fugler, og til og med husket vekten til toppmeisene vi fanget i vinter! Kanskje vi i fremtiden vil se noen nye ringmerkere fra Roverud?

Etter endt skoledag satt jeg på ny opp nettet. Det var tilsynelatende tomt på foringsplassen, men to bokfinker ble merket og en kjøttmeis ble kontrollert.

Ringmerket (13 individer 6 arter):
flaggspett 1, blåmeis 1, kjøttmeis 2, pilfink 2, bokfink 2, grønnsisik 5

Kontrollert:
flaggspett 1 (hann ringmerket samme sted 24.12.2017), blåmeis 1 (ringmerket samme sted som 1K 16.09.2016), kjøttmeis 3 (alle lokale, den eldste ringmerket som 1K 16.09.2016), spettmeis 1 (hann ringmerket samme sted som 1K+ 15.09.2016)

Pilfink og flaggspett, to vanlige arter på Roverud, men nye arter for skoleprosjektet